Patní ostruha – calcar calcanei

Cítíte bolest při prvním ranním došlápnutí nebo bolest po prudkém došlapu? Zhoršují se postupně bolesti, doprovází každý krok nebo se následně objeví i bolesti klidové? Možná je za všemi obtížemi patní ostruha (calcar calcanei). Vzniká přetěžováním lýtkového svalu (m. triceps surae), Achillovy šlachyplantární aponeurózy. Jedná se kostěný výrůstek, který se vnořuje do měkkých tkání v oblasti paty. Je potřeba si uvědomit, že patní ostruha nevznikne ze dne na den, ale jako následek dlouhodobého nesprávného zatížení.

bolesti v oblasti paty

Patní ostruha (calcar calcanei) patří mezi úponové bolesti (entezopatie). Ke vzniku dochází dlouhotrvajícím přetěžováním, jednostrannou zátěží a mikrotraumatizací. To poté vede k rozvoji funkčníchmorfologických změn. Tyto změny zhoršují komfort pohybu a mohou vést k narušení integrity organismu. Pokud dojde k postižení v oblasti úponu šlach a vzniku zánětlivých změn, jedná se o entezopatie. Šlachy jsou poměrně chudě cévně zásobeny a pracující svaly dále na sebe strhávají i část jejich cévního zásobení. To znamená, že neekonomická práce svalu (přetěžování) celý problém dále zhoršuje. Neekonomická práce svalů tak vede k postižení v oblasti úponu svalových šlach, šlachových pochev a kloubních pouzder.

Zpočátku dochází ke vzniku úponových bolestí po zátěži. Bolest se zhoršuje pohybem a zatížením, postupně se bolesti objevují i v klidu. Postižená oblast se může jevit jako oslabená, ve svalech vznikají bolestivá místa (stažená svalová vlákna tzv. trigger pointy). Daná oblast může být oteklá, začervenalá, teplejší na omak. Pokud nevnímáme signály těla a daný problém neřešíme, může dojít až k vzniku kalcifikací, rozvláknění úponu atd.

bosá chůze

Mezi rizikové faktory vzniku patní ostruhy patří dlouhodobá statická zátěž, nevhodná obuv, častá chůze po tvrdém terénu, obezitaplochonoží. Pokud nefunguje správně nožní klenba, chodidlo je zatěžováno hlavně v oblasti paty, jelikož zátěž není rozložena přes paprsky klenby. Typickým příznakem je ranní bolest (při prvním došlápnutí) a bolest po prudkém došlapu. Postupně se bolesti zhoršují, doprovází každý krok, až se mohou objevit i bolesti klidové.

Jako následek výše popsaného se při vyšetření oblasti nachází postižení měkkých tkání, blokády drobných kloubů nohy, zkrácený lýtkový sval, bolestivé body (trigger pointy) v lýtkovém svalu, zkrácená plantární aponeuróza, blokády v hlezenním kloubu.

Základním cílem léčby je vyřešení příčiny s prvky fyzioterapie. Využívá se aktivní cvičení zaměřené na korekci stereotypu chůze, nácvik správného došlapuodvinutí chodidla. Pracuje se se správným nastavením celé dolní končetiny a aktivují se posturální svaly. K výše popsanému využíváme i různé balanční pomůcky, cvičení s míčem nebo overballem. Využívají se mobilizační techniky, uvolnění měkkých tkání, případně masáž chodidla. K odlehčení dané oblasti se dá využít kinesiotejpingu. Podpůrnou léčbou je fyzikální terapie. Důležitý je výběr správné obuvi (měkká, flexibilní, správná velikost), dá se pořídit gelová podpatěnka s odlehčením pro ostruhu. Při vhodné příležitosti, nechte nohy volné a projděte se v přírodě naboso. K uvolnění nohou se dají využít také adjustační ponožky. Krajním řešením je operační léčba.

adjustační ponožky

Fyzikální terapie je využívání různých forem fyzikálních energií k léčbě a prevenci různých poruch převážně pohybového systému. Při léčbě patní ostruhy se využívá zejména terapeutický ultrazvuk, magnetoterapie, laserrázová vlna.

Ultrazvuk – patří mezi formy mechanické energie a při správné aplikaci má významné analgetické (bolest snižující) účinky. Využívá se účinku mikromasáže, který vede k výraznému prokrvení tkání s následným zvýšením okysličení, přívodem živin a odplavením nežádoucích škodlivých metabolitů.

Magnetoterapie – působí protizánětlivě a analgeticky. Aplikací se nastartují regenerační mechanismy v postižené oblasti s cílem zabránit další tvorbě kostěné ostruhy.

Laser – má biostimulační efekt, urychluje regenerační procesy. Má též analgetický a protizánětlivý efekt. V ošetřené oblasti se zvyšuje prokrvení. Laseroterapie je velmi účinná metoda bez vedlejších nežádoucích účinků.

rázová vlna

Rázová vlna – je silná a zároveň neinvazivní léčebná metoda v léčbě patní ostruhy. Provedené studie vykazují pozitivní účinek aplikace rázové vlny u více než 60 % pacientů. Nejlepší výsledky jsou popisovány při opakované aplikaci (3 až 6 ošetření) v kombinaci se cvičením. Vzniklé kalcifikace jsou rozrušeny a vstřebány cévním a lymfatickým systémem. Po aplikaci dochází k zvýšenému prokrvení ošetřené oblasti, které urychlí hojení. Působením rázové vlny dále dochází ke snížení bolesti.

Při operačním zákroku se odstraní patní ostruha a část vazivových struktur v okolí patní kosti. Operaci lze provést artroskopicky, výkon je méně invazivní než původní velký operační řez. Po operaci je nutná chůze s berlemi po dobu 6 týdnů a následné odlehčování. Plné zatížení je možné nejdříve po 3 měsících.

Tým Spokonožky

(zdroj foto: archiv autorky)