Máte nastavený denní řád, každý den se podle něho řídí a když se z něj musíte odchýlit jste nesví? Máte naplánovaný čas snídaně, obědu, večeře, dětského koupání? Nebo je každý den u Vás jiný, necháváte čas volně plynout a řídíte se tím, co přijde? My dospělí jsme již flexibilnější a leckteré změně se přizpůsobíme. A jak je to s dětmi? U dětí je vhodné režim nastavit a dodržovat, čímž dáme dětem prostor pro vytvoření a naučení podmíněných reflexů, stereotypů a návyků.
Když se malé miminko narodí, denní režim nerozeznává. Je to tím, že dítě se po narození řídí vlastním rytmem. Jeho život je zatím ovládán základními potřebami, a tak v prvních dnech miminko většinu dne prospí a budí se na krmení. Jí, když má hlad, a spí ve chvíli, kdy je unavené a chce se mu spát. Novorozené dítě se rychle unaví, a tak střídání dne a noci nebere příliš na vědomí. V této chvíli se rodiče maximálně dítěti přizpůsobují a společně se sehrávají. Teprve až kolem 4. měsíce dítě začne se reagovat a přizpůsobovat se střídání dne a noci. Je však dobré, již od nejranějšího věku dítě zvykat na pravidelný režim, to znamená, že máte pravidelný čas krmení, hraní, pobytu venku v přírodě a odpočinku a spánku. Pravidelným opakováním se dítě režimu učí, očekává sled událostí, dostává tak pocit bezpečí a jistoty. Všechny činnosti komentujeme, dítěti vysvětlujeme, se staršími dětmi, které jsou zvídavé, si již můžeme i popovídat.
Pokud mají některé děti problém se spánkem a usínáním, měl by být součástí režimu i Váš rodinný večerní rituál, který vede k celkovému zklidnění. Pokud víte, že už se chystá čas spánku, mělo by být dítě spokojené, najezené a příjemně unavené. Jestliže dítě něco trápí, nemůžeme očekávat klidný a posilující spánek. Jak dítě roste a chvíle bdění jsou delší, režim se upravuje tak, aby chodilo spát večer dítě po delším úseku bdění, aby dobře usínalo. Ve vývoji dítěte se však mohou objevit různá období, kdy je spánek rušen nočními děsy. Jedná se nejčastěji o období mezi 3. a 5. rokem věku. Mohou se však objevit i v batolecím období.
K večerním rituálům může patřit zklidňující koupel a masáž, vaničkování, pomazlení, přečtení pohádky, zazpívání ukolébavky. Dítě poté ukládáme do postýlky, do vyvětrané, zatemněné a chladnější místnosti. Pravidelností předejdete tomu, že bude Vaše dítě tzv. přetažené a plačtivé.
Když nám malé miminko vyroste a stane se z něj již rodinný parťák, měli bychom děti také zapojit do chodu domácnosti. Dítě se tak stane spolupracujícím členem rodiny. Dítě dostává úkoly vhodné věku a dovednostem. Starší děti již pak denní režim přizpůsobují návštěvě školky či školy. Mají různé zájmy a navštěvují kroužky. Součástí dne by pak měla být i chvilka, kdy se s dětmi pobavíme o tom, co zažily. Velmi pěkným výchovným prostředkem a rituálem je společné sejití se rodiny u rodinného stolu a jídla. Sejde se celá rodina, která se celý den neviděla, všichni si mohou popovídat a předat své zážitky. Pokud nastavíte dennímu režimu rituální charakter, dítě se na něj těší.
Jak je vidět, pravidelný režim je pro děti důležitý, cítí se pak jistěji, očekávají sled událostí. Pokud se někdy výjimečně stane, že nebudete moci být doma, nemáte možnost režim dodržet, určitě se svět Váš ani dítěte nezbortí. Uvidíte však, že pokud si režim nastavíte a opět se k němu (např. po dovolené) vrátíte, dítě se opět rychle přizpůsobí.
Tým Spokonožky
(zdroj foto: fotoarchiv autorky, www.spokonozka.cz)