V jednom z našich prvních článku na blogu (zde) jsme popisovali, jak se vyvíjí dětské ruce, úchop, a které pomůcky jim k tomu mohou pomoci. Dnes si povíme o tom, jak jemná motorika souvisí s rozvojem myšlení a soustředění se.
Když se miminko narodí, nedochází jen k rozvoji hrubé motoriky, kde sledujeme zdokonalování pohybů celého těla, ale zároveň k rozvoji jemné motoriky, zraku, sluchu, řeči a rozumovému vývoji. Obratnost ruky je úzce spojena s obratností jazyka, mluvidel a tím i řeči. Tyto funkce řídí dominantní polovina mozku, která postupně dozrává, a proto by se mělo dbát na to, aby děti do jednoho roku rozvíjely obě ruce symetricky.
Jemná motorika – rozvoj ruky – má vliv na rozvoj řeči a rozumového vývoje. Ústa jsou prvním poznávacím orgánem dítěte a rozhodují o kvalitě zvládnutí jemno-motorické dovednosti, kterou je řeč. Nechávejte proto své děťátko věci ústy prozkoumávat, čímž si procvičuje svaly rtů, patra, čelisti a jazyka.
Jemná motorika zahrnuje motoriku/obratnost prstů a artikulačních orgánů. Jemná motorika je řízena aktivitou drobných svalů ruky, které umožňují precizní pohyby, a díky opozici palce se lidská ruka vyjímá na pomyslném vrcholu pyramidy dovedností. Jemně-motorické dovednosti vypovídají o manipulačních schopnostech jedince. Mezi složky jemné motoriky řadíme grafomotoriku, logomotoriku, mimiku, oromotoriku a vizuomotoriku. Složky motoriky lze dělit na pohyby spontánní, reflexní, záměrné a expresívní.
Vývoj jemné motoriky nelze oddělit od vývoje obličejové mimiky a mluvidel (vývoj řeči), řeč i jemná motorika mají centrum ve stejné části mozku, rozvoje grafomotorických funkcí a hrubé motoriky.
Jelikož práce rukou zahrnuje mnoho pohybů, je důležité se na provedení úkolu i soustředit. Některé jemně-motorické úkony vyžadují drobné a precizní pohyby, jindy je důležité naučit se správný úchop, odhadnout správnou míru stisku a mnoho dalších. Tyto všechny úkoly jsou pak velmi náročné na naučení se, soustředění, zapojení mysli. Nejeden úkol lze provést několika způsoby, je proto dobré nechat děti s úkolem se poprat, najít ten správný způsob řešení, potrénovat mysl a trpělivost.
A jak jemnou motoriku podpořit? Nechte děti prozkoumávat okolí kolem sebe, zkoumat věci v domácnosti a přírodě. Říkejte a ukazujte dětem svět kolem sebe. Když budou mít možnost si následně předmět prozkoumat, uvidíte, že si samy vymyslí, jak se s ním dá pracovat. Děti rády pomáhají v kuchyni, vaří, vykrajují, válejí. K tréninku jemné motoriky a současně trpělivost výborně poslouží i zapínání zipů, knoflíků, později vázání tkaniček.
Pokud však chcete podpořit tento rozvoj i některou z nabízených hraček/pomůcek, děti zajisté ocení různé provlékačky, vkládačky, nasazovaní na tyč, kostky, labyrinty, korálky, motorické stolky, stavebnice, kuličkové dráhy. K procvičení jemné motoriky, myšlení i trpělivosti lze využít i skládání puzzle, stavění kostek z lega, spojování silnic WAYTOPLAY, ježdění s autíčkem FINGERCAR. Pro starší je pak vhodné stříhání, modelování, lepení, trhání a různé kreativní tvoření.
Podpořit rozvoj jemné motoriky a s ní souvisejících oblastí je stejně důležité jako sledování správného vývoje hrubé motoriky. Připravte dětem doma prostředí, v kterém se budou dobře cítit a správně rozvíjet.
Tým Spokonožky
(zdroj foto: archiv autorky, www.spokonozka.cz)