Máte doma budoucího prvňáčka? Jak vybrat stůl židli, aktovku a další potřebné pomůcky?

Prázdniny se přehouply do své druhé půlky a pokud máte doma budoucího prvňáčka jistě jste již přemýšleli nad úpravou pracovního a učebního místa, kde se budou psát první domácí úkol a číst řádky ve slabikáři. Máte k psacímu stolu i správnou židli? A co aktovka? Je již nachystaná? A je vhodná pro malá dětská záda? Jak se ve všech těch všemožných pomůckách vyznat? Pojďme se na to podívat.

S nástupem do školy začínají dětem nové povinnosti, mění se denní rytmus, hravé školkové děti, které celý den běhaly a hýbaly se, nyní zasednou do školních lavic, tráví spoustu času vsedě, doma píší úkoly, něco se učí. To vše má vliv i na pohybový aparát. Dochází k většímu statickému zatížení páteře. Celé tělo si pak musí také zvyknout na zátěž v podobě plné aktovky.

Obr. 1 Dětský učební koutek

JAK UZPŮSOBIT UČEBNÍ KOUT?

Při zařizování učebního koutu bychom měli myslet na funkčnost i praktičnost. Stane se nyní pro dítě místem, kde bude trávit spoustu času, dítě by se v něm mělo cítit příjemně, pracovní místo by nemělo přinášet dítěti diskomfort.

Obr. 2 Dětský učební koutek

Měli bychom zajistit také dostatek osvětlení a odkládacího místa na potřebné pomůcky atd. Základem je pracovní stůl a židle, okno/osvětlení, případně nástěnka, držák na různé psací potřeby

JAKÝ VYBRAT STŮL A ŽIDLI?

Při výběru psacího stolu a židle je důležité zajistit správné držení těla. Sezení a soustředění děti zpočátku rychle unaví a ty si pak nacházejí různé náhražky správného sedu, u psaní úkolů se různě kroutí a to vše odvádí jejich pozornost a soustředění se. Pracovní místo by také mělo být dobře osvětleno a dítěti dobře přístupno.

Obr. 3 Nevhodné prostředí vede k chybným pozicím při učení

Při výběru stolu se zaměříme na dostatečnou pracovní/psací plochu a správnou výšku. Pokud máte možnost vybrat výškově nastavitelný stůl a s nastavením sklonu, je to plus. Dostatečná velikost psacího místa je důležitá pro odložení a vedení celé horní končetiny a ruky, a tím pádem nedochází k přetěžování nejen horních končetin, ale ani oblasti krku.

Stůl tvoří se židlí jeden celek. Proto musíme vybírat i správnou židli, která napomůže ideálnímu sedu, napřímení páteře. Při sedu je žádoucí správná opora o chodidla, a celkové nastavení dolních končetin. Na dolní končetiny pak navazuje pánev s trupem, který musí být napřímený, nemělo by docházet k přetížení svalů v krční oblasti a šíje.

Obr. 4 Výběr vhodného nábytku je skutečně důležitý

Při sedu, jak jsem již napsali, by měla být chodidla opřena. Pokud pořídíte výškově nastavitelnou židli bude mít dítě chodidla opřená o zem. Jestliže máte židli rostoucí, může mít dítě oporu o spodní stupínek. Jestliže není židle správně výškově uzpůsobena, můžeme vidět opírání se o špičky, dávání nohy přes nohu, zahákávání nohou za židli, sezení na jedné noze, povolený sed se zborcenou páteří a natažené dolní končetiny.

JAK VYPADÁ SPRÁVNÝ SED?

Obr. 5 Správný sed u stolu

Při správném sedu jsou opřeny dolní končetiny o chodidla, kolena jsou nad patami. Mezi podkolenní jamkou a židlí/stoličkou by měl být malý prostor, sedací plocha židle by se neměla dotýkat v podkolenní. Při sedu jsou kyčle mírně výš než kolena, obě dolní končetiny by měly být na šířku kyčlí. Při psaní, je pak trup napřímený, mírně nakloněný vpřed, nemělo by se stát, že dítě leží na pracovní ploše. I mezi hrudníkem a psací plochou stolu by měl být malý prostor. I dlouhodobé sezení děti unavuje, měly by mít proto možnost různě si v mezičase procvičit ruce a prsty, ale i nohy a tělo.

A CO AKTOVKA? ABY ZÁDA NETRPĚLA

Obr. 6 Neideální rozložení skrz přihrádku na pití, veliká aktovka

S nástupem do školy je také spojen výběr správné aktovky. I v dnešní době můžete vidět, že děti nosí velké přeplněné aktovky, které jsou pro dětská záda zatěžující. Některé aktovky/batohy jsou pak příliš velké a neodpovídají rozměrům dětských zad. Pokud zasahují nejenom přes záda, ale i do oblasti krku či pánve, omezují pohyb v těchto segmentech.

Obr. 7 Neideální postoj a držení těla

Ideální pro dětská záda jsou aktovky s polstrováním, aby nedocházelo k tlačení obsahu aktovky do zad. Toto je nepříjemné a dítě pak může tlaku uhýbat a měnit držení těla. Rozložení věcí v aktovce by mělo být symetrické. Nešvar je např. lahev s pitím, která je dávána k jedné straně, a tím pádem ji přetěžuje. Dítě pak neudrží své tělo v ose, páteř se vytáčí do strany. Velké knížky, sešity by se měly dávat k zádům, lehčí a menší věci dopředu. Důležité je také nastavená popruhů, aby aktovka či batoh na zádech dobře držely a jen tak nevisely. Pokud má vaše taška bederní popruhy, určitě je naučte dítě používat.

PO DOKONČENÍ DOMÁCÍCH ÚKOLŮ SE JDEME PROBĚHNOUT

Obr. 8 Pohyb je pro školáky důležitý

Jak jsme již zmínili, pro dítě je nástup do školy další velký mezník, nejen ve změně denního rytmu a řádu, ale i z pohybového hlediska. Tráví teď mnohem více času sezením. Proto je vhodné, po splnění domácích úkolů nechat děti vyběhat, protáhnout, procvičit. Je důležitá aktivace nejen ve smyslu celého těla, ale např. i rukou, které mají teď velký úkol – naučit se psát.

Doufáme, že Vám budou naše rady a tipy užitečné, a že jste se něco nového dozvěděli.

Těšíme se na Vás u dalšího článku,

Tým Fyzionožky

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů