Může se diastáza týkat také mužů?

S pojmy diastáza a rozestup břišních svalů jsou nejčastěji spojovány ženy, u kterých v rámci těhotenství dochází k namáhání břišní stěny. Mnoho rodičů si pak také všimne stříšky na bříšku u svých dětí, případně na rehabilitaci pošle dítě pediatr, který v rámci poradny provede podrobnější vyšetření. Mohlo by se zdát, že tento problém není výrazněji řešen u mužského pohlaví? Znamená to tedy, že se tento problém mužů netýká?

Pojmy rozestup břišních svalů a diastáza se pojí s přímým břišním svalem (musculus rectus abdominis).

M. rectus abdominis – přímý břišní sval tvoří dva pruhy jdoucí od hrudní kosti až na pánev, uprostřed jsou spojeny pomocí vaziva (linea alba). Pokud dojde k oslabení, méněcennosti vaziva, dvě poloviny svalů nejsou drženy přímo u sebe. Do zhruba dvou centimetrů hovoříme o rozestupu, závažnější porucha /rozestup, mezera mezi svaly se nazývá diastáza.

Rozestoupení (mezeru) můžeme nacházet nad pupkem, pod pupkem, v celé délce svalu, v oblasti pupku je někdy spojen i s pupeční kýlou.

Co tyto pojmy vlastně znamenají?

  • Rozestup – díky vazivu se při zvětšování břišní oblasti může sval oddalovat, břicho zvětšovat, typické pro těhotenství, po porodu by se mělo samo vrátit zpět, můžeme vidět u nadměrného přibírání
  • Diastáza – nefunkčnost vaziva, po rozestupu se nevrátí zpět, zůstává mezera větší než dva cm

U žen spojováno s těhotenstvím, u dětí s neideálním psychomotorickým vývojem. U mužů se často nezmiňuje, ale poté můžeme vidět nejrůznější fotky, které jsou na sociálních sítích dávány za vzor vypracovaného břicha, kde můžeme vidět velký rozestup. Souvisí s neideálním cvičebním tréninkem, cvičením neideálních cviků bez aktivace ostatních (hlubokých) břišních svalů. Vznikají a prohlubují se svalové dysbalance, přetížení, které jsou pak pro tělo příliš.

JAK NA TO BŘICHO?🤔

Neustále na nás útočí fotky nebo videa, jak správně cvičit. V dnešní době si každý může udělat jakýkoliv kurz, a na sociálních sítích “radit” ostatním, ukazovat své proměny atd. To, co pomůže jednomu, nemusí vyhovovat druhému. Každý jsme individuální osobnost, máme svoje limity, zdravotní omezení.

❗️Ne vše, co ale vidíme, je tak růžové, jak se zdá. A ne vše, co se někde doporučuje je správné. I v dnešní době můžete na webu najít “rady”, jak nejlépe posilovat břicho. Když ale čtete dál, vidíte cviky jako zkracovačky, sklapovačky atd. Takto bychom si nikdo z nás ničit tělo neměli!

Vhodnější a žádoucí variantou a alternativou je komplexní aktivace hlubokého stabilizačního systému, optimalizace práce bránice a pánevního dna.

Cvičit lze v mnoha pozicích, s pomůckami i bez. Pozice vychází z vývojové kineziologie, kdy pozorujeme, jak se hýbou děti. Cvičení je zaměřeno na správné využití nitrobřišního tlaku. Pokud cvičení provádíte správně i nenápadný cvik Vám dá docela zabrat.

Pokud chceme správně aktivovat tuto oblast, je vhodné nechat si zkontrolovat svůj tělesný stav fyzioterapeutem či pohybovým specialistou, který doporučí vhodné cviky.

Článek pro Vás připravil Tým Fyzionožky

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů