Psychomotorický vývoj dítěte po 1. roce

V minulém článku jsme se věnovali psychomotorickému vývoji malých dětí od narození do jednoho roku. Vysvětlili jsme si, jak je tento rok pro děti důležitý, co všechno se musí naučit a co všechno ovlivní vývoj dětské nohy. Jak je to ale s dětmi dále? Je i průběh dalších let tak bouřlivý co se schopností a dovedností týče? A jak se dále formují dětské nožky, které už neúnavně běhají a jsou obouvány do bot? Pojďme se na to podívat 🙂

Minulé povídání jsme zakončili v období kolem jednoho roku, kdy se většina dětí sama postaví v prostoru a následně se sama rozejde. Samozřejmě, jak jsme minule zmínili, jsou i děti psychomotoricky rychlejší a chodí již například od 10 měsíců a naopak děti, které nikam nepospíchají a rozchodí se až kolem 15. měsíce. Pokud je děťátko zdravé, toto časové rozpětí je úplně normální. Již dávno neplatí, že by děti měly utéct roku, jak říkávaly naše babičky.

 obr. 1 chůze po ortopedické podlaze MUFFIK

Samostatná chůze znamená, že se dítě dobrovolně ze své vlastní touhy rozejde samo v prostoru směrem vpřed. Proto by se toto nemělo plést s obcházením nábytku, kdy dítě dělá úkroky bokem, nebo s tím, kdy dospělý nabídne dítěti ruku a ono jen zavěšeno s oporou dospělého dělá kroky. Tohoto se prosím vyvarujte. U takového způsobu chůze využívá opory dospělého, nemusí zapojovat hluboké svaly trupu, které mu pomáhají udržet tělo vzpřímené v prostoru. Proto nedochází k žádnému smysluplnému trénovaní a posilování svalů trupu a vývoj dítěte a rozvoj samostatné chůze může být takto i zbrzděn

Dítě by mělo mít možnost při trénování chůze zažít a navnímat si chodidly co nejvíce různých povrchůmateriálů, jejich různou tvrdost a teplotu. V tomto mají výhodu děti začínající chodit v jarních nebo letních měsících, kdy je nejlepší, nechat je běhat venku naboso. Pokud však nemáte tuto možnost nebo děti začínají chodit na podzim nebo v zimě, kdy nejsou venku úplně ideální podmínky, i doma se dá ledacos vymyslet. Existuje spousta senzomotorických pomůcek nebo stále oblíbenější ortopedické podlahy.

 obr.2 senzomotorické pomůcky
obr. 3 ortopedické podlahy MUFFIK      

Pokud už je však na místě pořizování první obuvi, měla by být vybrána tak, aby vyhovovala dětské noze ve všech směrech. Toto je další z širokých témat a zaměříme se na něj v některém dalším příspěvku. Kolem 18. měsíce je dítě tzv. pohyblivý živel. Má celkově stabilnější držení těla, běhá, umí se zastavit a otočit. V tomto období děti zkouší i první krůčky směrem vzad. U dítěte se zlepšuje orientace v prostoru. Pokud chce zvednout něco ze země, sedne si do dřepu a bez upadnutí umí z této pozice i samo vstát. Dětem nepomáhejte, nechte je neustále pracovat a posilovat své vlastní tělo. Při chůzi do schodů jde s přidržením a přisouvá nohu nahoru.

 obr. 4 overball – vhodný k cvičení házení i rozvoji rovnováhy a koordinace

Dítě již umí odhodit míč a nedokonale do něho kopat. Tím rozvíjí svoji rovnováhu a koordinaci.

Ve věku dvou let dokáže dítě chodit po špičkách, umí seskočit z malé výšky a dobře běhá. Do schodů umí chodit s přísunem bez přidržení. Při přidržení již střídá nohy. Dosud však není dokončené vzpřímení trupu. Zhruba ve 2,5 letech je dítě při chůzi stabilní. A začíná experimentovat s udržením rovnováhy. Skáče sounož. Po schodech již chodí bez držení. Směrem nahoru střídá nohy, dolů chodí s přísunem. 

obr. 5 využití senzomotorických pomůcek
 obr. 5 využití senzomotorických pomůcek

Ve třech letech dokonale běhá, stojí na jedné dolní končetině a skáče do dálky. Při chůzi po schodech už umí střídat nohy nahoru i dolů. Zvládá jezdit na tříkolce. Kolem třetího roku je dokončené vzpřímení trupu a koordinace končetin. V tomto období již také považujeme nožní klenbu za dovyvinutou. Měla by být viditelná a jasně patrná na otisku nohy nebo podografu. Stanovení diagnózy plochonoží je však nutno brát komplexně a nejenom pohledem ve statické pozici. Stoj na jedné dolní končetině můžeme využít k posouzení správnosti vývoje dolních končetin a nohy. 

obr.6 Ortopedické podlahy MUFFIK
obr.6 Ortopedické podlahy MUFFIK

Od 3. do 6. roku věku děti pak nadále zdokonalují dosavadní dovednosti, neustále běhají, jsou odvážnější a zkoušejí stále nové věci. Skáčou do dálky s rozběhem, zdokonalují dovednosti s míčem, naučí se jezdit na kole. Do konce 6. roku věku dozrává mozeček, zodpovědný za koordinaci pohybů a rovnováhu. Všechny pohyby jsou tak obratnějšíjistější a lze je provést i bez kontroly očí. 

Závěrem bych chtěla opět zmínit, že každé dítě je individuální a má své vlastní psychomotorické tempo. Děti by měly být rozvíjeny komplexně a rodiče by jim měli jít příkladem. Pohyb je přirozený lidský projev, který by neměl být omezován, ale přirozeně podporován. 

Pokud budete mít jakýkoliv dotaz, těšíme se na něj v naší poradně: poradna@fyzionozka.cz

Tým Spokonožky

(fotky – fotoarchiv autorky)

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů