Adjustační ponožky

Dnešní tip na užitečný dárek bude zejména pro dospělé a starší děti. Adjustační ponožky potěší a pomohou odstranit pocit těžkých a unavených nohou, pravidelným nošením se zmírňují otoky a bolesti.

ADJUSTAČNÍ PONOŽKY – ÚLEVA PRO VAŠE NOŽKY! Trápí Vás bolesti nohou nebo často pociťujete v nohách únavu? Máte vbočený palec, kladívkové prsty nebo míváte často křeče a pocit těžkých a unavených nohou? Při těchto a dalších problémech Vám uleví adjustační ponožky. Originální Adjustační ponožky® od firmy Happy Feet jsou vyrobeny z jemné bavlny s příměsí polyesteru a elastanu. Jsou velice příjemné na nošení, nekoušou, neškrtí a nedělají otlaky. Ponožky mají volnější lem a zakončení, v přední části čtyři oddělovače prstů. Adjustační ponožky řadíme mezi tzv. pasivní korektory, při nasazení a nošení zůstávají již nohy v klidu. V relaxované pozici vsedě, vleže nebo ve spánku necháme ponožky nasazené a umožníme tak nejen prstům, ale celému chodidlu uvolnit se. Pokud chcete problémům s chodidly předcházet, lze ponožky nosit i preventivně

Při nošení ponožek je důležité správné nasazení, a to vyšitými nožičkami k sobě. Pomůže Vám to tak rozlišit pravou a levou ponožku, rozeznáte originální ponožky od náhražek. Zprvu se nosí ponožky zhruba 15 – 20 minut denně s tím, že jsou meziprstní oddělovače u špiček prstů. Postupně posouváme do poloviny prstů a poté, co si zvykneme, posunou se oddělovače zcela mezi prsty. Prodlužuje se také doba nošení, nakonec můžete spát v ponožkách celou noc. Ponožky jsou vyráběny a nabízeny v několika barevných kombinacích a velikostech. Při výběru velikosti se řídíme velikostí bot. Pokud je Vaše velikost na rozhraní dvou velikostí, zohledníme celkový tvar nohy, zda trpíte na otoky, máte deformity nohou a prstů, máte vysoký nárt atd. Pokud se noha po zhodnocení velikosti a všech doplňujících kritérií jeví jako mohutnější, volíme větší velikost.

KDY VÁM PONOŽKY POMOHOU?

PATNÍ OSTRUHA

Obr. 3 Patní ostruha

Přetěžováním lýtkového svalu (m. triceps surae), Achillovy šlachy a plantární aponeurózy vzniká patní ostruha (calcar calcanei). Jedná se kostěný výrůstek, který se vnořuje do měkkých tkání v oblasti paty. Mezi rizikové faktory vzniku patní ostruhy patří dlouhodobá statická zátěž, nevhodná obuv, častá chůze po tvrdém terénu, obezita a plochonoží. Pokud nefunguje správně nožní klenba, chodidlo je zatěžováno hlavně v oblasti paty, jelikož zátěž není rozložena přes paprsky klenby. Typickým příznakem je ranní bolest (při prvním došlápnutí) a bolest po prudkém došlapu. Postupně se bolesti zhoršují, doprovází každý krok, až se mohou objevit i bolesti klidové. Jako následek výše popsaného se při vyšetření oblasti nachází postižení měkkých tkání, blokády drobných kloubů nohy, zkrácený lýtkový sval, bolestivé body (trigger pointy) v lýtkovém svalu, zkrácená plantární aponeuróza, blokády v hlezenním kloubu.

Obr. 4 Adjustační ponožky

Základním cílem léčby je vyřešení příčiny s prvky fyzioterapie. Využívá se aktivní cvičení zaměřené na korekci stereotypu chůze, nácvik správného došlapu a odvinutí chodidla. Pracuje se se správným nastavením celé dolní končetiny a aktivují se posturální svaly. Využívají se mobilizační techniky, uvolnění měkkých tkání, případně masáž chodidla. Podpůrnou léčbou je fyzikální terapie. Důležitý je výběr správné obuvi, dá se pořídit gelová podpatěnka s odlehčením pro ostruhu. K uvolnění nohou se dají využít také adjustační ponožky. Krajním řešením je operační léčba.

HALLUX VALGUS – VBOČENÝ PALEC

Obr. 5 Hallux vlagus

Získaná deformita nohy s názvem vbočený palec ( Hallux valgus) je komplexní postižení přednoží s poruchou postavení palce. Nesprávné postavení palce přetěžuje ostatní části nohy a dává tak vzniknout různým typům bolestí v oblasti základního článku palce nohy nebo dalších prstů. Velký vliv na vznik této deformity má nevyhovující obuv, dále dlouhodobá statická zátěž a plochonoží. Léčba může být konzervativní nebo operace.

Obr. 6 Rozdíl v nasazené adjustační ponožce
Obr. 7 Rozdíl v nasazené adjustační ponožce

Do konzervativní léčby řadíme používání meziprstních korektorů a ortopedických vložek do bot. Je však nutné zdůraznit, že tyto metody mají jen krátkodobý efekt úlevy. Nejdůležitější součástí je tak fyzioterapie. Cílem je zlepšit postavení nohy, aktivace nožní klenby, dostatečně zaktivovat m. abductor hallucis (odtahovač palce), upravit stereotyp chůze a zapojit palec do odrazové fáze. Operace slouží k odstranění deformity a jde o provedení osteotomie (protnutí kosti). Pooperační období bývá velmi bolestivé a dlouhá je i pooperační rekonvalescence. I v rámci pooperačního období je nutné navštěvovat fyzioterapeuta, s kterým upravíte funkci nohy a stereotyp chůze. Pokud by však nedošlo k odstranění rizikových faktorů, může se hallux vytvořit znova

Tým Fyzionožky