Kladívkové prsty – digiti hamati

Kladívkové prsty (digiti hamati) patří, společně s plochonožím a vbočeným palcem, mezi nejčastější deformity nohou. Vyskytují se ve vyšších věkových skupinách, zejména u žen. Jelikož kladívkové prsty patří mezi flekční deformity (do pokrčení), nazýváme je též skrčeniny. Nejčastěji se vyskytují u 2. a 3. prstu nohy. Vznikají na základě poklesu nožní klenby, degenerace vazů a porušení rovnováhy svalů na nohou. Kladívkové prsty jsou progresivní a časem se zhoršující diagnóza. Svou roli hraje také nošení nevhodné obuvi. Stav může být velmi bolestivý. Vyskytne-li se tato deformita nohy u mladých, souvisí většinou s vrozenými vadami nebo neurologickým onemocněním.

kladívkové prsty (digiti hamati)

Při poklesu nožní klenbypřetížení přední části nohy dochází k jejímu mírnému prodloužení. Aby si postižený chránil bolavou propadlou příčnou klenbu, vzpírá se na prsty, a tím dochází ke zkrácení vazů a šlach. Toto zkrácení táhne prsty do pokrčení. Ohnuté prsty pak vypadají jako kladívko. Při změně postavení prstu má postižený problém i s tlakem prstů v botách. Tlakem obuvi na mezičlánkové klouby prstů dochází ke vzniku otlaků a zhrubění i na kosti. Otlaky se mohou vyskytnout i na jiných místech nohy, která jsou přetížená.

I když nám vzhled postižených prstů jasně ukáže daný problém, diagnózu lze potvrdit klasickým RTG vyšetřením.

noha, která se musí přizpůsobit nevhodně zvolené obuvi

Mezi hlavní příčinu vzniku kladívkových prstů patří nevhodná obuv. Jedná se zejména o nošení těsné obuvi, vysokých podpatků a obuvi s úzkou špičkou. Noha se tak musí přizpůsobit nepřirozené pozici. Prsty se krčí a pokud tato zátěž trvá dlouho, nohy se nemusí dostat do správného postavení ani po sundání obuvi. Z uvedeného vyplývá, proč jsou častěji postiženy ženy. Další příčnou může být zranění prstu, vyšší věk, nesprávné držení těla, přidružená onemocnění (artritida, diabetes), genetika.

V případě vzniku této deformity je důležitá prevence. Měli bychom svým nohám poskytnout dostatečně prostornou a pohodlnou obuv správného tvaru. Pokud je to možné, měli bychom si najít prostor projít se po přírodním povrchu i naboso. Dopřejte nohám občas i masáž a odpočinek. Zajděte si na pedikúru.

mobilizace kloubů nohy

Pokud se už však stalo, že z nějakého důvodu máte rozvíjející se kladívkové prsty, je důležité odstranit příčinu a začít se nohám věnovat. Pořídit kvalitní obuv, důležitá je i fyzioterapeutická péče, mobilizace kloubů nohy, procvičování nohou a prstů, protahování, podpora nožní klenby.

adjustační ponožky

Od bolestí uleví i prvky fyzikální terapie nebo třeba adjustační ponožky. Pokud se z důvodu krčení prstů objeví otlaky, i v tomto případě je vhodné navštívení pedikúry.

Jestliže někdo ignoruje varovné a bolestivé příznaky dlouhou dobu a stanou se kladívkové prsty fixované, selhává konzervativní terapie, doporučuje se operační řešení. Je však důležité zmínit, jako u ostatních deformit, pokud se po operaci nezmění pacientův přístup, deformita se opakovaně vrací. Po operaci absolvuje pacient fyzioterapii. Noha se poté může plně zatěžovat zhruba za 3 až 6 týdnů dle zvolené operace.

Tým Spokonožky

(zdroj foto: archiv autorky)