Sportovní výkon – příprava a regenerace

Pokud se věnujeme určitému sportu, chceme se zlepšovat a v závodu podat ten nejlepší výkon. Samotnému výkonu však předchází pravidelný trénink, předzávodní příprava a také důležitá regenerace. Co s námi udělá strava, masáž či strečink? Já jsem navíc zkusila otestovat v přípravě i podložky Pranamat ECO.

Jestliže se pravidelně hýbeme a od těla očekáváme určitý výkon, je důležité dodávat organismu všechny potřebné živiny a po zátěži dopřát tělu regeneraci.

Obr. 1 Sport

Měli bychom si vybírat kvalitní zdroje živin a vyhýbat se průmyslově zpracovaným potravinám, kde je skryto příliš mnoho sacharidů, které nás skoro vůbec nezasytí a máme brzy zase hlad. Neměli bychom zapomínat na bílkoviny a také kvalitní zdroj tuků. Nevylučujeme ani zmíněné sacharidy, ale snažíme se zařadit polysacharidy. Rychlým jednoduchým cukrům bychom se měli vyhýbat. Strava by měla být pravidelná. V den závodu by měla být základem kvalitní snídaně. Pokud se chystáme na výkon delšího trvání, nezapomínáme ani na dodávání živin během pohybu.

Obr. 2 Neúspěch ve sportu

Po výkonu je neméně důležitá regenerace, na kterou mnoho rekreačních a hobby sportovců často zapomíná. Tělo však potřebuje čas na opravu mikrotraumat, které při pohybu, tréninku čí závodním výkonu vznikají. Pokud dlouhodobě neposloucháme signály těla, může to všechno vést k stagnaci výkonu, onemocnění, větší náchylnosti ke zranění, přetrénování, únavě až apatii a dělání sportu jen ze setrvačnosti a ke konci až s přemlouváním.

Regeneraci můžeme dělit na AKTIVNÍ a PASIVNÍ.

  • AKTIVNÍ – protažení, strečink, vyklusání, sprchování (střídání teplé a studené vody), rollování.
  • PASIVNÍ – regenerační koupel, masáž, sauna.
Obr. 3 Příprava na závody

Já jsem se rozhodla vyzkoušet uvolnit ztuhlé svaly nejen nohou po běžeckém závodě s masážní podložkou Pranamat ECO. Relaxací na masážní podložce dochází k intenzivnímu prokrvení oblasti. Tím je umožněno dopravit k poškozeným místům ve svalech více živin, odplavit metabolity a urychlit regeneraci. Po několikadenním používání mizí i ne vždy příjemný pocit prvního kontaktu, který by mohl někoho od používání Pranamatky odradit.

Obr. 4 Pranamat ECO

Již jsem si zvykla promasírovat si celé tělo. Začínám na podložce vleže na zádech, poté posouvám podložku k dolním končetinám, chodidlům. Po otočení se, lze masírovat i přední stranu dolních končetin.

Obr. 5 Masážní ježek od Pranamat

K masáži krku a skalpu slouží Pranamat polštářek. Z dosavadních pocitů mohu říci, že nohám netrvalo tak dlouho se zbavit únavy a celkového ztuhnutí. Cítím se odpočatě a nachystána k dalšímu tréninku.

A jaké jsou Vaše zkušenosti, oblíbené regenerační postupy?Pranamat ECO znáte?

Soňa z Fyzionožky

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů